Bolesna miesiączka – jak sobie z nią radzić domowymi metodami

1 250

Bolesna miesiączka to dla niektórych kobiet męka, którą muszę przeżywać miesiąc w miesiąc. Utrudnia codziennie czynności, wywołuje dyskomfort i jest przyczyną gorszego samopoczucia. Ponad połowa kobiet cierpi na bardzo bolesne miesiączki. U niektórych nawet ból jest tak silny, że towarzyszą mu nudności, wymioty, biegunka. Dolegliwości te mogą poważnie utrudniać zwykłe funkcjonowanie. Jak sobie poradzić z bólem związanym z miesiączką?

Dlaczego to tak boli?

Bóle menstruacyjne związane są ze skurczami macicy. Macica kurczy się i rozkurcza, aby pozbyć się niepotrzebnej błony śluzowej, w której nie zagnieździło się jajeczko, w wyniku czego pojawia się krwawienie miesiączkowe. W dodatku przy okresie następuje nadprodukcja prostaglandyn, które odpowiadają za oczyszczanie się macicy, ale również zwiększają wrażliwość na bodźce bólowe.

Sposoby na bolesne miesiączkowanie

Najbardziej popularną metodą wśród kobiet jest sięganie po leki przeciwbólowe. Jednak nie zawsze są one skuteczne, a w dodatku częste branie leków szkodzi wątrobie oraz z czasem organizm przyzwyczaja się do nich i przestają one dawać ulgę. Dlatego warto przetestować domowe, naturalne sposoby, które pomogą w złagodzeniu bólów menstruacyjnych.

Napary ziołowe

Możesz zacząć je pić już kilka dni przed rozpoczęciem okresu. Najskuteczniejsze zioła na bolesne miesiączkowanie to rumianek, mięta, kozłek lekarski, kalina i nagietek, ponieważ mają właściwości rozkurczające. Specjalne mieszanki są dostępne w aptekach, bądź sklepach zielarskich, można też przygotować je samodzielnie.

Kąpiele

Weź ciepłą kąpiel z kilkoma kroplami olejków eterycznych, aby rozluźnić mięśnie i odprężyć się. Najlepiej robić to jeszcze przed rozpoczęciem krwawienia, a już w trakcie okresu uważaj na temperaturę wody – zbyt gorąca może nasilić krwawienie.

Ciepłe okłady

Zamiast gorących kąpieli możesz przyłożyć sobie do brzucha ciepły okład (termofor, butelka z gorącą wodą owinięta ręcznikiem). Ciepło działające w tym newralgicznym miejscu przyniesie ulgę w bólu. Gorące okłady sprawdzają się też na bóle w dole pleców, które niektórym kobietom towarzyszą podczas miesiączki razem z bólem brzucha. Wiele kobiet przyznaje, że jest to świetny sposób na ból menstruacyjny nie do zniesienia.

Masaże

Wykonuj je, aby rozluźnić mięśnie brzucha. Delikatnymi okrężnymi ruchami wokół pępka (najlepiej z ruchem wskazówek zegara) zataczaj coraz większe koła. Użyj do tego olejku do ciała, aby zwiększyć skuteczność.

Ruch

Pomimo tego, że podczas miesiączki ostatnie o czym myślisz to ćwiczenia fizyczne to uwierz, że bardzo skutecznie dają ulgę w bólu menstruacyjnym. Oczywiście nie chodzi tu o forsowanie się jak ciężkie ćwiczenia na siłowni czy intensywny aerobik, ale delikatny ruch, dzięki któremu poprawisz krążenie i odprężysz się jak np. spacer czy marsz. Dobrze jest też wybrać się na zajęcia jogi, gdzie instruktor tak dopasuje ćwiczenia, aby pomóc ci rozluźnić mięśnie w tych ciężkich dniach.

Dieta

W tych dniach przerzuć się na lekkostrawne potrawy, aby dodatkowo nie obciążać brzucha. Zrezygnuj też z kawy i czarnej herbaty oraz alkoholu, który nasila krwawienia. Jedz więcej ryb, ponieważ zawarty w nich kwas omega 3 jest pomocny w walce z bólami menstruacyjnymi. Pamiętaj też o dostarczaniu organizmowi wapnia (np. w jogurtach czy kefirach), który ułatwia krzepnięcie krwi oraz zmniejsza ilość skurczy mięśni.

Może ci się spodobać również Więcej od autora

1 komentarz

  1. Daria mówi

    Ja podczas okresu biorę regularnie suplementy diety składa się on z naturalnych składników a dziala lepiej niż leki przeciwbólowe. Możecie je kupić przez internet

Zostaw odpowiedź

Twoj adres e-mail nie bedzie opublikowany.